Sök:

Sökresultat:

117 Uppsatser om Läs-och skrivundervisning - Sida 1 av 8

"De ska ha roligt" : En undersökning av erfarenheter hos sex lÀrare som har arbetat mins 20 Är med lÀs- och skrivundervisning i skolÄr 1-3

Den hÀr studien syftar till att undersöka vilka erfarenheter som finns inom lÀs- och skrivundervisning hos sex lÀrare som arbetat mer Àn tjugo Är med just lÀs- och skrivundervisning. För att besvara vÄra forskningsfrÄgor som lyder; Hur arbetar nÄgra erfarna lÀrare med lÀs- och skrivundervisning? Vad har format deras sÀtt att undervisa? Vad vill nÄgra lÀrare med lÄng erfarenhet inom lÀs- och skrivundervisning dela med sig av till nyutexaminerade lÀrare? har vi genomfört intervjuer med lÀrare. Vi valde att anvÀnda oss av en öppen intervjuform som gav oss möjlighet att stÀlla vidare/öppnare frÄgor, som gör att den intervjuade fritt kan utveckla sina tankar.VÄr undersökning visade bl a att de intervjuade lÀrarna har format sina arbetssÀtt med hjÀlp av teoretiska kunskaper, influenser frÄn andra, egna reflektioner över undervisningen, synen pÄ hur undervisningen ska uppfattas och delaktighet frÄn barnen. De delar uppfattningen att det ska vara roligt med lÀs- och skrivundervisning och att det Àr viktigt med tilltro till barnets förmÄga..

LÀrarnas undervisning - bÄde traditionell och
processorienterad: en studie av gymnasielÀrares
skrivundervisning i Àmnet svenska

Syftet med vÄrt arbete var att ta reda pÄ hur lÀrare arbetar med skrivundervisning i Àmnet svenska vid gymnasiet. Genom detta ville vi kunna beskriva huruvida lÀrarens skrivundervisning kunde jÀmstÀllas med en traditionell- eller processorienterad skrivtrÀning. Dessutom ville vi skapa förstÄelse för vad som ligger till grund för lÀrarnas val av skrivundervisningssÀtt. För att kunna beskriva olika sÀtt att se pÄ skrivundervisning har vi i den teoretiska bakgrunden beskrivit den forskning som Àr aktuell för vÄrt arbete. Vi har Àven beskrivit teorier om skrivande och lÀrande.

Sex pedagoger om sin lÀs- och skrivundervisning

I denna uppsats undersöker vi hur pedagoger resonerar kring val av arbetssÀtt vid lÀs- och skrivundervisning samt hur pedagoger resonerar om individualisering vid lÀs- och skrivundervisning. Vi har valt att genomföra kvalitativa intervjuer för att undersöka syftet. Undersökningen utgÄr frÄn sex pedagogers resonemang om sin lÀs- och skrivundervisning. Pedagoger som nÄgon gÄng har varit verksamma i en Ärskurs 1 har intervjuats. Det teoretiska perspektiv som vi har anvÀnt oss av i denna uppsats Àr det sociokulturella perspektivet.

Bildskapande i förskoleklass. Verktyg i barns lÀs- och skrivundervisning.

BakgrundMĂ„nga författare och forskare anser att teori bör kombineras med praktik för att skapa intresse och motivation hos barn. En kombination av bildskapande och lĂ€s- och skrivundervisning gör att skriftsprĂ„ket utvecklas pĂ„ ett lekfullt sĂ€tt. Även pedagogerna mĂ„ste vara aktiva i barns lĂ€rande och veta vad bildskapandet gynnar för barnen. MĂ„nga författare Ă€r eniga om att bildskapande Ă€r en viktig del i barns utveckling och lĂ€rande. Den hĂ€r sortens skapande bör ocksĂ„ kombineras med annan undervisning för att fĂ„ ett djupare innehĂ„ll.SyfteSyftet med den hĂ€r studien Ă€r att undersöka och beskriva hur pedagoger anvĂ€nder sig av bildskapande som ett verktyg i sin lĂ€s- och skrivundervisning i förskoleklassMetodVi har valt ett hermeneutiskt förhĂ„llningssĂ€tt med en etnografisk kvalitativ forskningsansats.

Skrivundervisning i teori och praktik: en studie i hur
skrivundervisning bedrivs i Àmnet svenska i gymnasieskolan

Syftet med detta arbete Àr att utifrÄn lÀrares och elevers upplevelser kring skrivundervisning beskriva hur skrivundervisningen bedrivs i tvÄ undervisningsgrupper i gymnasieskolan och jÀmföra det med aktuell skriv- forskning. I vÄr bakgrund redovisar vi den forskning som ligger som grund för den processorienterade skrivundervisningen ur sex aspekter: syftet med skrivundervisningen, skrivförberedelsen, skrivfasen, textresponsen, textkvalitén och skrivutvecklingen. VÄr metod bestod av att ur ett fenomenologiskt perspektiv intervjua tvÄ lÀrare och tre elever ur respektive lÀrares klass. Resultatet visar att den ena klassen befinner sig övergripande pÄ den lokala textnivÄn medan den andra klassen i större utstrÀckning har nÄtt upp till en global textförstÄelsenivÄ. Förklaringen till denna skillnad hittar vi i skrivförberedelsefasen, dÀr lÀrarnas presentationer skiljer sig Ät.

"KÀndisarna fÄr ju bÄde kÀrlek och de har ingen brist pÄ pengar" : En undersökning av sprÄkfel i gymnasielevers uppsatser samt gymnasielÀrares syn pÄ skrivundervisning

Syftet med undersökningen Àr att undersöka de vanligaste sprÄkfelen, pÄ ord- och meningsnivÄ, i gymnasieelevers uppsatser samt att belysa nÄgra svensklÀrares tankar kring skrivundervisning.Skrivundervisningen i skolan har gÄtt frÄn att vara formalistisk till att bli mer och mer funktionalistisk. Genrepedagogik och en processinriktad skrivundervisning Àr enligt mÄnga forskare viktigt för att utveckla elevers skrivande och förbereda dem pÄ kommande arbetsliv och högre studier. Samtidigt förs en diskussion kring det ökade internetanvÀndandets inverkan pÄ ungdomars skriftsprÄk.Som underlag till undersökningen ligger 23 uppsatser skrivna av gymnasieelever under det Nationella provet i Svenska B ht 2007. Uppsatserna har rÀttats och undersökts med syfte att plocka ut de vanligast förekommande sprÄkliga felen. Utöver detta har tre svensklÀrare intervjuats gÀllande deras Äsikter kring, och sÀtt att arbeta med, skrivundervisning.Resultatet visar att de vanligaste felen i elevernas uppsatser Àr satsradningar, ofullstÀndiga satser samt sÀrskrivning av ord.LÀrarna arbetar till viss del med en processinriktad skrivundervisning med responsgrupper.

Individanpassning i skolan -Hur arbetar lÀrare med individanpassning i lÀs- och skrivundervisning

BAKGRUND: Studien gÄr igenom olika metoder som kan anvÀndas vid lÀs? och skrivundervisning, kartlÀggningsmaterial samt aktuell forskning om individanpassad undervisning. Forskningen idag framhÄller att nÀr lÀrarna lÄter lÀs- och skrivundervisning utgÄr frÄn elevens behov och intresse skapas en individanpassad undervisning. Den teoretiska ramen utgÄr frÄn ett sociokulturellt perspektiv. SYFTE: Syftet med undersökningen Àr att belysa hur ett antal lÀrare i förskoleklass till skolÄr tre arbetar och vilka uppfattningar som ligger till grund för individanpassning i deras lÀs- och skrivundervisning.

Varierade arbetssÀtt inom lÀs- och skrivundervisning : - fyra lÀrares uppfattningar

VÄrt syfte med vÄr uppsats Àr att synliggöra de hinder och möjligheter som kan tÀnkas finnas för att lÀrare ska kunna variera arbetssÀtten i lÀs- och skrivundervisningen. För att undersöka detta har vi valt att anvÀnda oss av en kvalitativ metod dÀr vi samlat in vÄr empiri genom att intervjua lÀrare. Genom inspiration av den fenomenografiska ansatsen Àr det variationen av lÀrarnas uppfattningar som vi fokuserar pÄ. Resultatet visar att lÀrarna behöver rÀtt förutsÀttningar för att kunna variera arbetssÀtten i sin lÀs- och skrivundervisning i den utstrÀckning som de önskar. Bland annat sÄ visade sig uppfattningar om att det behövdes flera vuxna för att kunna variera sina arbetssÀtt, Àven uppfattningar om storleken pÄ elevgruppen framkom.

Emmys skrivundervisning : - En lÀrares försök att öka sina elevers skrivförmÄga inom svenskundervisningen i gymnasiet

Det hÀr examensarbetet handlar om skrivundervisning. Undersökningen Àr huvudsakligen en fallstudie. Syftet Àr att fÄ ökade kunskaper om en gymnasielÀrares arbetssÀtt för att utveckla sina elevers skrivande. Den huvudsakliga forskningsfrÄgan i detta arbete Àr: Hur beskriver en erfaren gymnasielÀrare sin skrivundervisning för att öka sina elevers skrivförmÄga inom svenskundervisningen i gymnasiet?Examensarbetet börjar i en teoretisk utgÄngspunkt med tre olika teorier om skrivande och skrivundervisning.

Didaktiska frÄgor och val hos tvÄ svensklÀrare i Är F-3

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka hur tvÄ verksamma lÀrare i Ärskurs ett kan arbeta med lÀs- och skrivundervisning. Det empiriska material som har samlats in utgörs av kvalitativa semistrukturerade intervjuer och kvalitativa observationer. Arbetets resultat visar att lÀrarna har olika teoretiska utgÄngspunkter vid planeringen av undervisningen. UtifrÄn arbetets resultat dras tvÄ slutsatser, nÀmligen att tvÄ verksamma lÀrare lÀgger upp sin lÀs- och skrivundervisning pÄ olika sÀtt, vilket leder till att de anvÀnder olika arbetsmetoder och material. Slutsatsen Àr ocksÄ att lÀrarna tillÀmpar de svenskÀmnesdidaktiska frÄgorna i olika hög grad vid planering av sin undervisning..

Med alldaglighet som ideal : en studie av kvinnobilden i tvÄ samtida populÀrlitterÀra romaner

Det hÀr examensarbetet handlar om skrivundervisning. Undersökningen Àr huvudsakligen en fallstudie. Syftet Àr att fÄ ökade kunskaper om en gymnasielÀrares arbetssÀtt för att utveckla sina elevers skrivande. Den huvudsakliga forskningsfrÄgan i detta arbete Àr: Hur beskriver en erfaren gymnasielÀrare sin skrivundervisning för att öka sina elevers skrivförmÄga inom svenskundervisningen i gymnasiet?Examensarbetet börjar i en teoretisk utgÄngspunkt med tre olika teorier om skrivande och skrivundervisning.

Werther lever : En studie av hur man kan arbeta med skönlitteratur pÄ gymnasiet

Det hÀr examensarbetet handlar om skrivundervisning. Undersökningen Àr huvudsakligen en fallstudie. Syftet Àr att fÄ ökade kunskaper om en gymnasielÀrares arbetssÀtt för att utveckla sina elevers skrivande. Den huvudsakliga forskningsfrÄgan i detta arbete Àr: Hur beskriver en erfaren gymnasielÀrare sin skrivundervisning för att öka sina elevers skrivförmÄga inom svenskundervisningen i gymnasiet?Examensarbetet börjar i en teoretisk utgÄngspunkt med tre olika teorier om skrivande och skrivundervisning.

Hur fungerar skrivprocessen?: gymnasielÀrares syn pÄ
skrivundervisning

Syftet med denna uppsats var att undersöka gymnasielÀrares syn pÄ skrivprocess och skrivundervisning. Jag redovisar i inledningen skrivprocessens huvudkomponenter, men ocksÄ den processbaserade pedagogikens fördelar sÄvÀl som de svÄrigheter den kan möta i praktiken. Min metod biestod i att genomföra öppna intervjuer med fyra lÀrare. I resultatet framkom en rad svÄrigheter som lÀraren upplever med en processorienterad skrivpedagogik, framför allt att eleverna uppvisar bristande förstÄelse för skrivprocessen och kanske i synnerhet för dess responsdel. Det framgick emellertid att ingen av lÀrarna uttryckte förstÄelse för betydelsen av att etablera ett tryggt och dialogiskt klassrumsklimat som en grundförutsÀttning för en fungerande skrivpedagogisk undervisning.

Grunden för barns lÀs- och skrivutveckling : Om lÀrares förhÄllningssÀtt till den grundlÀggande lÀs- och skrivinlÀrningen

SamhÀllets förÀndringar, i och med ökad informations- och kommunikationsteknologi, stÀller ett ökat krav pÄ oss invÄnare som flexibla och nytÀnkande sprÄkskapare. Detta leder till att lÀrare har ett stort ansvar för att lyckas med den grundlÀggande lÀs- och skrivundervisningen i dagens skola. Syftet med denna studie Àr att undersöka lÀrares uppfattningar till sin lÀs- och skrivundervisning i de tidiga skolÄren. Genom intervjuer med tolv lÀrare har vi undersökt deras uppfattningar om sin egen lÀs- och skrivundervisning och vad de övervÀger i sitt tillvÀgagÄngssÀtt. Vidare har vi Àven fokuserat pÄ hur lÀrarna uttrycker sig om sina kunskaper samt hur de uttrycker sig angÄende individualisering.Sammanfattningsvis tyder resultatet i studien pÄ att lÀrarna har elevernas bÀsta för ögonen.

"Konsten att ta russinen ur kakan" : lÀs- och skrivundervisning i skolans tidiga Är

Syftet med föreliggande arbete Àr att undersöka hur lÀrare i ett urval skolor talar om sitt arbete med den tidiga lÀs- och skrivundervisningen i Ärskurs F-3. Undersökningens fokus kommer i huvudsak vara lÀrares beskrivning av undervisningens utformning samt vilka faktorer och modeller som ligger till grund för deras lÀs- och skrivundervisning.UtifrÄn syftet görs en enkÀtundersökning dÀr lÀrare yrkesverksamma i Ärskurs F-3 deltar. Undervisningsmodellerna Bornholmsmodellen, LTG-metoden, Att skriva sig till lÀsning, Wittingmetoden och Whole language ligger till grund för en del av enkÀtens frÄgor. Undervisningsmodellerna presenteras under arbetets forskningsbakgrund och enkÀtsvaren redovisas under arbetets empiriska del.Avslutningsvis leds arbetet in i en diskussion med utgÄngspunkt i arbetets syfte, forskningsfrÄgor och enkÀtsvar. Undersökningen visar att lÀrare anvÀnder sig av olika modeller i den tidiga lÀs- och skrivundervisningen.

1 NĂ€sta sida ->